Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Kvalitný výber zamestnanca ako konkurenčná výhoda

Kvalitný výber zamestnanca ako konkurenčná výhoda
Fotobanka Pixmac
16. januára 2013 Zdroj Podnikam.SK, DS Tlačiť

Výberový proces si vyžiada drahocenný čas podnikateľa, ktorý môže venovať vedeniu firmy alebo ľudí.

 

Je dôležité urobiť výber čo najkvalitnejšie, aby danú situáciu v krátkej dobe nemusel riešiť znovu, alebo aby neskomplikoval život svojim kolegom, či prípadne neohrozil firmu nesprávnym výberom človeka.

 

Dôležité je ujasniť si požiadavky na pracovné miesto

Najskôr je potrebné overiť si, či máte naozaj dobre zadefinovanú pozíciu, ktorú idete obsadzovať. Či zodpovedá súčasným požiadavkám a nárokom na dané pracovné miesto a procesom, ktoré máte v súčasnosti vo firme. Tieto požiadavky bývajú nadefinované v popise pracovného miesta. Popis obsahuje hlavný druh vykonávanej práce, činnosti a povinnosti, ktoré pracovník bude vykonávať, požiadavky na jeho zručnosti, vedomosti a schopnosti, ako napr. vzdelanie, kurzy, jazykové vedomosti, vodičský preukaz, absolvované certifikácie, zodpovednosti a pod.
 
 
Je dôležité si sformulovať, akého zamestnanca potrebujete. Aby ste nevyberali naslepo, prípadne, aby ste počas výberových pohovorov nezisťovali koho vlastne potrebujete. Bude vás to stáť čas, peniaze aj energiu.
 

Výber miesta inzercie

Po zadefinovaní požiadaviek je dôležité premyslieť si, v akom médiu alebo pracovnom portáli, cez akú agentúru chcete inzerovať pozíciu. Potrebujete to vedieť preto, aby vás nezasypalo množstvo reakcií kandidátov, ktoré nebudete mať čas čítať, alebo na ne nebudete schopný reagovať, prípadne sa ozvú len nevhodní kandidáti. Nespoliehajte sa na to, že poviete kolegom, či odchádzajúcemu zamestnancovi, aby hľadali náhradu. Zbytočne si zužujete okruh kvalitných uchádzačov a ľahko sa vám môže stať, že zamestnanec odíde a vy nie ste ešte ani na začiatku s výberom.
 

Špecifikácia požiadaviek

Pred zadaním inzerátu je dôležité si premyslieť , koľko času budete môcť venovať zaškoleniu zamestnanca, prípadne či ho má kto zaškoliť, požiadavky na vzdelanie, certifikáty, jazykové znalosti, IT zručnosti, či iné zručnosti. Je potrebné si tiež uvedomiť či obsadzujete bežnú pozíciu alebo pozíciu, kde je špecialistov na trhu práce menej. Podľa toho si zadefinujete inzerciu pre širšiu alebo užšiu cieľovú skupinu.
 
Platí pravidlo, čím je pozícia jednoduchšie „obsaditeľná“, tým podrobnejšie a rozsiahlejšie je potrebné definovať kritériá a požiadavky. Pri ťažšom získaní špecialistu dajte do inzercie len kľúčové požiadavky, nevyhnutné pre výkon. 
 

Pozor na vek

Vhodné vekové rozpätie si premyslite z pohľadu, či si môžete dovoliť prijať absolventa, ktorého si vychováte pre potreby svojej firmy, alebo potrebujete už „hotového človeka“ s potrebnou praxou, ktorý je však už osobnostne menej prispôsobivý. Požiadavku na vek však do inzercie uvádzať nesmiete, nakoľko by sa to považovalo za diskrimináciu. Slúži vám to však pri určovaní stratégie výberu a výberu vhodného média na inzerciu. V súčasnosti je ekonomicky zaujímavé sa zamyslieť aj nad možnosťou využitia dotácie štátu zamestnať mladého nezamestnaného do veku 29 rokov, za presne definovaných podmienok.
 

Pozor na stratu skúseností

Platí zásada, že čím menšia firma, kolektív, o to je výber dôležitejší. Napríklad, ak máte vo firme alebo oddelení len dvoch zamestnancov, odchodom jedného človeka odchádza 50 percent informácií, výkonu, ľudí a aj kontaktov. V obchodných pozíciách si treba uvedomiť, že odchodom človeka má podnikateľ ohrozených aj svojich klientov a je potrebné kalkulovať aj s ich možnou stratou a prechodom ku konkurencii.
 

Spokojný zamestnanec je konkurenčná výhoda

Čím profesionálnejšie pristúpite k výberu zamestnanca, tým zvyšujete šancu získať profesionála vhodného do vášho firemného prostredia, na výkon danej pozície a osobnostne zodpovedajúceho vašim očakávaniam. Takýto zamestnanec sa bude cítiť vo firme spokojnejší, keďže bude cítiť, že je vo firme uznávaný, prijímaný a zapadá do kolektívu. Zvyšujete šancu, že zostane firme dlhodobo lojálny. 
 
Týmto spôsobom zvyšujete vašu konkurencieschopnosť, nakoľko máte profesionála, ktorý bude dobre poznať vašu firmu, klientov, produkty a bude mať dlhodobo vybudované vzťahy s vašimi zákazníkmi, či dodávateľmi. Firma získava punc dôveryhodnosti  a profesionality. V neposlednom rade treba spomenúť aj váš ušetrený čas a možnosť spoľahnúť sa a delegovať povinnosti na schopného zamestnanca. To čo zainvestujete do výberu na začiatku, sa vám neskôr niekoľkonásobne vráti.
 

Súvisiace články v seriáli "Proces výberu zamestnanca"

Zobraziť všetky články v seriáli "Proces výberu zamestnanca"
FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Motivácia zamestnancov

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X