Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Desatoro úspešnej sebaprezentácie

Desatoro úspešnej sebaprezentácie
Fotobanka Pixmac
8. októbra 2013 Zdroj Podnikam.SK, DS Tlačiť
Pre kvalitné zvládnutie sebaprezentácie je potrebný predovšetkým tréning a prax, ale aj spôsob myslenia a postojov k sebe, či okoliu. 
 
Schopnosť odprezentovať sa kvalitne a presvedčivo je základom podporenia svojich príležitostí, či biznisu. 
 

Sebaprezentácia musí zanechať kvalitnú stopu

Vedieť sa kvalitne odprezentovať sa učíme už od detstva. Začína to rôznymi besiedkami v škôlke, vystúpeniami, odpovedaním pri tabuli a do vyššej úrovne sa dostávame v pracovnom, spoločenskom kontakte. Keď si hľadáme prácu, či získavame zákazku ako podnikateľ, svoju úspešnosť zvyšujeme práve svojimi prezentačnými zručnosťami. Schopnosť odprezentovať sa kvalitne a presvedčivo je základom podporenia svojich príležitostí, či biznisu. 
 
Často si myslíme, že kvalitná prezentácia je výsadou, rečníkov, moderátorov, lektorov, pedagógov a podobných profesií. Neuvedomujeme si, že každý deň sa niekomu predstavujeme, prezentujeme svoje myšlienky, posúvame informácie, telefonujeme, hovoríme o sebe a nie je jedno, akým spôsobom to robíme. Sú to stopy, ktoré po sebe u druhých zanechávame.
 
Pre kvalitné zvládnutie týchto zručností je potrebný predovšetkým tréning a prax, ale aj spôsob myslenia a postojov k sebe, či okoliu. 
 

Čo je základom úspešnej prezentácie?

  1. Vždy sa čo najlepšie pripravte – je dôležité si premyslieť, čo chceme povedať, komu a aký máme na to priestor a čas. Ak máte dostatok informácií o tom, komu prezentujeme a  máme premyslený aj obsah toho, čo chceme povedať, budeme sa cítiť v danej situácii viac komfortne a teda aj pôsobiť na druhých viac presvedčivo. 
  2. Majte na pamäti svoj cieľ a myslite na to, kto bude váš poslucháč – to určuje, aký spôsob komunikácie a obsah informácií posunieme ďalej. Inak napr. odprezentujeme výrobok, službu predavačovi a inak manažérovi.  
  3. Zaujímajte sa o svojich poslucháčov – úprimné prejavenie záujmu a myslenie na poslucháčov, aby prezentácia mala úžitok a význam aj pre nich, je základom úspechu. Jedna z najčastejších chýb prezentujúcich býva, že sa sústredia na to čo chcú ponúknuť, na svoj výrobok, na informácie, ktoré potrebujú odovzdať zákazníkovi. Väčšinou však dosiahnu stratu záujmu potenciálnych klientov, obchodných partnerov, študentov alebo aj podriadených na porade. Prečo by mojich klientom malo zaujímať, že ja potrebujem niečo predať? Nezabúdajte sa ich preto pýtať a overovať si, čo ich zaujíma, alebo čo potrebujú vedieť. 
  4. Priveďte svojich poslucháčov k premýšľaniu – ak ste už poslucháčov zaujali, ďalším krokom je priviesť ich k premýšľaniu, čím získate ich pozornosť a uznanie. Nápomocné sú rečnícke otázky, či otázky, ktoré by si vnútorne kladú samotní poslucháči. Pomôže vám to zvládnuť aj prípadné námietky. 
  5. Buďte sami sebou – najťažšie poslucháči odpúšťajú, ak sa pasujete do role, ktorá vám je cudzia, hráte sa na niečo, čo nie ste. To, čo sa pokúšate odprezentovať, vám jednoducho neuveria. Preto je dôležité poznať svoje silné stránky a postaviť svoju prezentáciu práve na nich. Často to robíme práve naopak, sústreďujeme sa na svoje nedostatky. Výsledkom je buď tréma, ktorá limituje rečníka, alebo tendencia hrať sa na supermana a maskovať svoje nedostatky.

  6. Nebojte sa prejaviť záujem a emócie – býva to veľkým pomocníkom pri zvládaní trémy a počiatočného napätia, „prelamovania ľadov“. Ak svoje obavy, emócie, či trému pomenujete (odhalíte) pred druhými, získate si ich sympatie a zároveň zmiernite svoju trému. Vhodné je použiť 2-3 vety. Nemá to byť dlhý monológ. 
  7. Neustále pozorujte svojich poslucháčov a znovu získavajte ich pozornosť – pozornosť ľudí má kolísavý charakter. Najvyššia  je na začiatku a na konci. Keďže však potrebujete svojich poslucháčov zaujať po celý čas, je potrebné s nimi neustále pracovať. Vhodné sú rôzne audiovizuálne pomôcky, pohyb, otázky, zmena činností, práca s hlasom (dynamika) a pod. 
  8. Ponúknite zážitok – keďže po 1. dni si pamätáme 50% a na ďalší deň z tých 50% len polovicu, je dôležité posilňovať všetky kanály a zdroje, ktorými poslucháči prijímajú informácie. Ľavá hemisféra mozgu je nastavená viac na prijímanie informácií a ich analýzu. Pravá zas spracúva emócie a využíva intuíciu. Preto ak spojíme informácie s príbehmi, zážitkami, či humorom, zvýšime účinnosť zapamätania si informácií aj na dlhšie obdobie. 
  9. Buďte otvorení otázkam, reagujte na ne prívetivo, poďakujte a udržiavajte pozitívnu klímu – je dôležité vedieť udržať pozitívnu klímu aj pri otázkach, ktoré môžu byť prezentujúcemu nepríjemne alebo ho dostať do rozpakov. Nezabudnite diskutujúceho oceniť za jeho aktivitu. Uvedomte si, že ak sa pýta tak sa vám ho podarilo zaujať alebo možno potrebuje získať vašu pozornosť. Na otázky, na ktoré neviete odpovedať, sa nebojte priznať, že momentálne neviete odpovedať, ale môžete ich dodatočne zaslať diskutujúcemu.  
  10. Oblečenie – vždy starostlivo zvážte, pre koho idete prezentovať, v akom prostredí a pri akej príležitosti. Pokiaľ je to možné, overte si aká je firemná kultúra spoločnosti, kam idete prezentovať, ako sa zvyknú zamestnanci obliekať, alebo na čo kladú dôraz. Vyhovuje im formálnejší, či menej formálny štýl? Prezentujúci by mal reagovať na očakávania ľudí. Nezabudnite pracovať aj s farbou oblečenia na podčiarknutie posolstva toho čo prednášate. Napríklad jemné pastelové farby otvárajú komunikáciu, červenou podporíte dynamiku alebo v hnedej budete pôsobiť spoľahlivo a dôveryhodne.
  11.  

K téme

Okamžité skončenie pracovného pomeru v roku 2024 – vzor okamžitého skončenia pracovného pomeru zamestnávateľom

Aké orgány je povinná vytvárať s.r.o. v roku 2024?

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

Prémiový obsah

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Motivácia

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

apríl

06máj8:30Právne minimum pre starostov a primátorov8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Legislatíva, zákony

06máj8:30Aktuálne zmeny v zamestnávaní cudzincov z tretích krajín8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

06máj8:30Aktuálne zmeny v zamestnávaní cudzincov z tretích krajín8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X